پوتین تلاش‌های گروه 8 را ناکام گذاشت
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

2013-06-18T153441Z_657411410_GM1E96I1TF201_RTRMADP_3_G8-PUTIN.JPG

"رئیس جمهوری روسیه در جریان نشست گروه هشت در ایرلند شمالی، تلاش‌های همتای آمریکایی خود را به منظور کسب حمایت وی از سقوط بشار اسد خنثی کرد و به غرب هشدار داد سلاح‌های فرستاده شده برای شورشیان سوری در آینده ممکن است به منظور حملات در خاک اروپا استفاده شود."

 به نقل از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه پس از دو روز مذاکره که در نهایت نتوانست آنچه را که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس امید به رسیدن به آن را داشتند، حاصل کند، به اقدامات غربی‌ها برای فرستادن سلاح برای شورشیان سوری اعتراض و در عین حال از تامین سلاح برای بشار اسد، رییس جمهوری سوریه از جانب مسکو حمایت کرد.

رئیس جمهوری روسیه گفت: ما تحت قراردادهای قانونی و برای یک دولت قانونی سلاح می‌فرستیم. این دولت، دولت بشار اسد است و اگر قرار باشد ما چنین قراردادهایی امضا کنیم سلاح‌های خود را نیز تحویل خواهیم داد.

پوتین که در نشست گروه هشت تا حتی منزوی شده بود، به کامرون، اوباما و دیگر رهبران بر سر سرنوشت بشار اسد جدال کرد و در مقابل فشارها علیه خودش به منظور پذیرفتن هر چیزی که حاکی از کناره‌گیری بشار اسد از قدرت باشد، مقاومت کرد. در بیانیه پایانی گروه هشت، حتی نامی از بشار اسد نیز ذکر نشده است.

این نشست که در یک شهر توریستی در ایرلند شمالی برگزار شده بود، در پایان شاهد این مساله بود که رهبران گروه هشت برگزاری مذاکرات صلح سوریه در سریع‌ترین زمان ممکن برای حل جنگ داخلی این کشور را خواستار شدند. این مساله ماه‌هاست که مورد مناقشه میان آنها بوده است. با وجود این، هیچ تاریخ دقیقی برای برگزاری کنفرانس صلح که مسکو و واشنگتن تقاضا کرده بودند، اعلام نشد.

در حالیکه قرار بود این کنفرانس ماه آینده میلادی برگزار شود، اما اکنون به نظر می‌رسد پس از اعلام مسلح ساختن مخالفان سوری توسط آمریکا، چنین کنفرانسی به حال تعلیق درآمده است.

یک منبع خبری در نشست گروه هشت گفت: این کنفرانس صلح اکنون دست کم تا ماه اوت به تعویق افتاده است.

پوتین در نشست گروه هشت لحنی مبارزه‌طلبانه و خصمانه داشت و اشاره کرد که اوباما تلاش داشته تا روسیه را منزوی کند.

رییس جمهوری روسیه همچنین گفت که رهبران کشورهای دیگر دچار اختلاف هستند و طرح ارسال سلاح برای مخالفان سوری منجر به تکرار قتل‌هایی نظیر کشتن یک سرباز انگلیسی در یک خیابان شلوغ در لندن درماه گذشته میلادی رخ داد، خواهد شد.

پوتین افزود: مردم انگلیس اخیرا شاهد یک تراژدی بودند و ما همگی شاهد آن بودیم که درست در وسط خیابان‌های لندن یک سرباز ارتش انگلیس بی‌رحمانه در بیرون از پادگانش به قتل رسید. آیا اروپا می‌خواهد سلاح را به دست این افراد بدهد؟ در نهایت چه اتفاقی برای این سلاح‌ها خواهد افتاد؟ چه کسی آنها را کنترل خواهد کرد و در نهایت به دستان چه کسی خواهد افتاد؟ آنها در نهایت ممکن است از اروپا سر درآورند.

اوباما و هم‌پیمانانش خواهان آن هستند که بشار اسد قدرت را واگذار کند در حالی که پوتین معتقد است در زمانی که طرح انتقال واضحی برای قدرت وجود ندارد چنین کاری فاجعه‌بار خواهد بود. آمریکا، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب بارها از بشار اسد خواسته‌اند تا قدرت را واگذار کرده و در عین حال سقوط وی را پیش‌بینی کرده‌اند. پیشرفت‌های اخیر نیروهای ارتش سوریه علیه مخالفان سوری دستکم این دورنما را تا مدتی دیگر بعید ساخته است. رهبران گروه هشت در بیانیه‌ نهایی کنفرانس گروه هشت از مقامات سوریه و مخالفان این کشور خواستند تا همه سازمان‌های وابسته به القاعده را نابود کنند چرا که تسلط افراط‌گران بر مخالفان سوری باعث نگرانی غربی‌ها شده است.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس که ریاست این نشست را برعهده داشت نیز گفت: غرب کاملا معتقد است که در آینده سوریه جایی برای بشار اسد وجود ندارد.

وی خطاب به خبرنگاران گفت: این غیرقابل تصور است که بشار اسد بتواند در آینده کشورش ایفای نقش کند. دستان وی به خون آلوده است. شما نمی‌توانید تصور کنید که در کشور سوریه این فرد در حالی که چنین اقدامات وحشتناکی را علیه مردمش انجام داده، همچنان به قدرت خود ادامه دهد.

نخست وزیر انگلیس افزود: تحول اصلی این است که توافقی حاصل شود مبنی بر اینکه یک دولت انتقالی با قدرت اجرایی نیاز است و همین طور توافق شود تا نسبت به استفاده از سلاح‌های شیمیایی تحقیقات صورت گیرد. هر دوی این گفته‌ها مواضع قدیمی هستند که از پیش مورد توافق قرار گرفته‌اند.

روسیه و غرب همچنان در این مورد که بشار اسد از دولت انتقالی سوریه کنار گذاشته شده و در عین حال در خصوص چگونگی تحقیقات درباره سلاح‌های شیمیایی اختلاف دارند.

در بیانیه نهایی آمده است: رهبران شرکت‌کننده در کنفرانس گروه هشت متعهد به دستیابی به یک راه حل سیاسی برای حل یک بحران براساس دیدگاهی برای داشتن یک سوریه متحد، دموکراتیک و جامع هستند.

این بیانیه تاکید کرد: رهبران کشورهای شرکت کننده در کنفرانس گروه هشت قاطعانه این تصمیم را پذیرفتند تا در سریعترین زمان ممکن کنفرانس ژنو درباره سوریه را برگزار کنند.

پوتین از جانب خود بار دیگر انتقادات از طرح‌های آمریکا برای ارسال سلاح برای مخالفان سوری را شدت بخشید و گفت که دیگر رهبران گروه هشت تردید دارند که نیروهای بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌ باشند.

وی خاطرنشان افزود: بگذارید به شما اطمینان دهم که همه اعضای گروه هشت معتقد نیستند که ارتش سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. برخی از آنها با نظر ما موافقند مبنی بر اینکه چنین اطلاعاتی وجود ندارد.

در جریان مذاکره گروه هشت، قدرت‌های غربی با مقاومت شدید از سوی پوتین مواجه شدند در حالی که تلاش داشتند تا همه رهبران شرکت کننده در این نشست را برای امضای بیانیه‌ای متقاعد کنند.

پوتین که در تمام این نشست مضطرب به نظر می‌رسید با موجی از انتقادات به خاطر موضعش درباره سوریه مواجه شد.

استفن هارپر، نخست وزیر کانادا پوتین را به حمایت از "جانی‌ها" در دمشق متهم کرد و نشست رییس جمهوری آمریکا با همتای روسش را بسیار سرد توصیف کرد به طوری که در جریان این نشست، این دو مقام چندان راحت به نظر نمی‌رسیدند.

موضع روسیه این است که تنها سوری‌ها می‌توانند درباره سرنوشت بشار اسد تصمیم بگیرند. از دیدگاه غرب، این سرپوشی است برای اینکه به وی اجازه داده شود در قدرت بماند.

سرگئی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه نشست گروه هشت گفت: هرگونه مخالفت درباره نقش اسد در حل درگیری سوریه غیرقابل تصور است. این نه تنها برای طرف روسیه غیرقابل پذیرش است بلکه ما معتقد هستیم که این کاملا نادرست و مضر بوده و باعث برهم خوردن تعادل سیاسی در سوریه خواهد شد.






June 19th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی